Vragen en antwoorden coronavirus

Veel gestelde vragen

& antwoorden

Yulius volgt de adviezen en instructies van het Rijksinstituut  voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) met betrekking tot het voorkomen van de verspreiding van het coronavirus. Algemene vragen over het coronavirus kunt u vinden op de website van het RIVM. Hieronder vindt u antwoorden op vragen die specifiek gaan over situaties bij Yulius.

1. Heeft Yulius maatregelen genomen om besmetting met het coronavirus te voorkomen?
Ja, wij hebben een aantal preventieve (hygiëne)maatregelen doorgevoerd voor medewerkers en wij vragen u hetzelfde te doen:
– geen handen schudden
– regelmatig wassen van handen met water en zeep
– hoesten en niezen in de binnenkant van elleboog
– gebruik van papieren zakdoekjes
– daar waar mogelijk 1,5 meter afstand van elkaar te bewaren

Volgens de richtlijn van het RIVM, vragen wij u:
Blijf thuis bij klachten als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Laat u testen en blijf thuis tot u de testuitslag hebt.

2. Ik heb volgende week een afspraak bij Yulius, kan ik daar veilig heen (ik heb geen griepklachten)?
Wij proberen face-to-face afspraken zoveel mogelijk om te zetten naar telefonische afspraken. U wordt hierover benaderd als u een afspraak hebt bij Yulius en uw behandeling in aanmerking komt voor omzetting naar telefonisch contact.

Of er bezoek kan komen op onze klinieken en woonvormen hangt van de locatie af. Wij vragen u daarom contact op te nemen met de locatie waar u langs wil gaan.

3. Ik heb volgende week een afspraak bij Yulius, kan ik daar veilig heen (ik heb WEL griepklachten)?
Nee, blijf thuis bij klachten als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Laat u testen en blijf thuis tot u de uitslag hebt.

4. Ik word/mijn kind wordt binnenkort behandeld bij Yulius, maar ik wil die afspraak/behandeling uit voorzorg uitstellen. Kan dat?
Wij proberen face-to-face afspraken zoveel mogelijk om te zetten naar telefonische afspraken. U wordt hierover benaderd als u een afspraak hebt bij Yulius en uw behandeling in aanmerking komt voor omzetting naar telefonisch contact. Mocht u er zich toch niet comfortabel bij voelen, dan kunt u uiterlijk 24 uur voorafgaand aan de afspraak deze kosteloos wijzigen.

5. Ik wil als bezoeker met griepverschijnselen langskomen bij iemand die bij Yulius in behandeling is. Kan dit?
Nee. Blijf thuis bij klachten als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Laat u testen en blijf thuis tot u de uitslag hebt.

6. Ik wil als bezoeker zonder griepverschijnselen langskomen bij iemand die bij Yulius in behandeling is. Kan dit?
Met betrekking tot het coronavirus volgt Yulius de richtlijnen van het RIVM.

Cliënten van Yulius kunnen op de meeste locaties in beperkte mate en volgens afspraak bezoek ontvangen. Hoe dat precies in zijn werk gaat, verschilt per locatie. Wij raden u aan contact op te nemen met de locatie waar het om gaat.

7. Ik ben vrijwilliger bij Yulius, kan ik gewoon komen?
Vrijwilligers die klachten hebben van verkoudheid, keelpijn, hoesten of koorts vragen wij thuis te blijven en zich te laten testen. Zij blijven thuis tot de testuitslag.

8. Sommige zorginstellingen sturen iedereen die een poliklinische afspraak heeft,
vooraf een vragenlijst op over de gezondheid. Bij verdachte klachten wordt dringend aangeraden om thuis te blijven en eerst telefonisch te overleggen. Doet Yulius dit ook?
Er worden bij Yulius geen specifieke vragenlijsten afgenomen met betrekking tot het coronavirus. Volgens de richtlijn van het RIVM, vragen wij u: blijf thuis bij klachten als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Laat u testen en blijf thuis tot de testuitslag.

9. Kan ik nog terecht op een inlooplocatie van Yulius?
Onze inlooplocaties zijn enkel open op afspraak voor kleine groepen.

10. Word ik als ouder, cliënt of leerling geïnformeerd bij besmettingen van cliënten, leerlingen en/of medewerkers van Yulius?
Zoals door premier Rutte in zijn toespraken gezegd: corona is onder ons. Ook binnen ons personeels-, cliënt- en leerlingbestand hebben wij mensen met sterk gerichte coronaklachten. Wij kunnen u niet persoonlijk informeren over elke mogelijke besmetting. Wij volgen wel heel consequent de richtlijnen van het RIVM: Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Laat u testen en blijf thuis tot de testuitslag.

ONDERWIJS

Onze scholen zijn open!

1. Gaan schoolreizen of projecten buiten school die gepland staan voor de komende maanden door?
Tot nader order gaan alle schoolreizen, uitwisselingsprojecten en uitstapjes niet door.

2. Word ik als ouder, cliënt of leerling geïnformeerd bij besmettingen van cliënten, leerlingen en/of medewerkers van Yulius?
Zoals door premier Rutte in zijn toespraken is gezegd: corona is onder ons. Ook binnen ons personeels-, cliënt en leerlingbestand hebben wij mensen met sterk gerichte coronaklachten. Wij kunnen u niet persoonlijk informeren over elke mogelijke besmetting. Wij volgen wel heel consequent de richtlijnen van het RIVM: Blijf thuis bij klachten van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Laat u testen en blijf thuis tot de testuitslag.

3. Zijn mondkapjes verplicht op de scholen?
Op onze drie basisscholen worden er geen mondkapjes gedragen. Wel houden onze leerkrachten zoveel mogelijk afstand van de leerlingen en houden zij zich aan de hygienemaatregelen (thuis blijven en testen bij klachten, vaak handen wassen, hoesten in elleboog).

Zoals door premier Rutte is verteld in de persconferentie van dinsdag 13 oktober 2020 worden mondkapjes zo snel mogelijk verplicht in alle publieke ruimtes. Dat is nu nog een dringend advies. Ook bij Yulius dragen leerlingen en docenten op de middelbare school op alle plekken in de publieke ruimte (aula, gangen, etc.). In de praktijk houdt dit in dat alleen tijdens de les, als iedereen op zijn plek zit, het mondkapje af kan.

Gepubliceerd op 16 oktober 2020