Yulius

Key2Teach

Key2Teach is een coachingsmethodiek gericht op interacties tussen leerkrachten in het (gespecialiseerd) basisonderwijs en voortgezet onderwijs en leerlingen met moeilijk (verstaanbaar) gedrag. Het doel van de methodiek is om de kwaliteit van de relatie tussen leerkrachten en een leerling met moeilijk gedrag te verbeteren, middels het bieden van inzicht in de relatie en het verbeteren van interactievaardigheden. Binnen Key2Teach is er veel aandacht voor de individuele behoeften van leerkrachten.

Key2Teach bestaat uit vier bouwstenen: 

  1. Leerkracht Leerling Interactie Coaching (LLInC*, Koomen et al., 2024) 
  2. Functionele interactieanalyse
  3. Begeleiden met Beeld
  4. Synchroon Coachen

Tijdens de eerste fase krijgt de leerkracht inzicht in zijn eigen beeld van de relatie met leerling(en) die lastig gedrag vertonen en reflecteert op wat er precies in de interactie met de specifieke leerling gebeurt. Na het bepalen van een werkvraag en doelgedrag oefent de leerkracht in de tweede fase nieuwe vaardigheden. De leerkracht wordt daarbij begeleid door de coach. Dit gebeurt middels Begeleiden met Beeld en Synchroon Beeldcoachen.

Informatie voor Key2Teach-traject voor leerkrachten en docenten

Voor leerkrachten bestaat een Key2Teach traject uit acht bijeenkomsten, waarvan vijf gesprekken en drie video-opnames tijdens de les. De methodiek stimuleert reflectieve processen bij de leerkracht en het oefenen van nieuwe vaardigheden centraal staan. De leerkracht krijgt meer inzicht in gedrag van de leerling en de eigen invloed daarop en leert beter omgaan met moeilijk gedrag van leerlingen.

Sessie 1: Afname reflectie-interview

Sessie 2: Terugkoppeling Relatieprofiel en uitleg functionele interactieanalyse maken.

Sessie 3: Filmopname van de les maken

Sessie 4: Functionele interactieanalyses bespreken en werkvraag vaststellen

Sessie 5: Coaching in de klas (video-opname van de les)

Sessie 6: Bespreken met beeld

Sessie 7: Coaching in de klas (video-opname van de les)

Sessie 8: Bespreken met beeld