Nieuws
Onze cliënten hebben sinds kort een nieuwe mogelijkheid om hulp te vragen wanneer het moeilijk is in de avond, de nacht of het weekend. Daarvoor hebben wij Yulius Zorgcontact in het leven geroepen: een telefonisch loket voor volwassen cliënten uit de regio Waardenland. Bij acute behoefte kunnen zij bellen voor een steunend of de-escalerend gesprek met een psychiatrisch verpleegkundige.
Belang van een passende route
Met deze nieuwe mogelijkheid helpen we cliënten beter, terwijl we tegelijkertijd de huisartsenspoedpost (HAP), de 112-meldkamer en onze eigen crisisdienst ontlasten, zodat zij zich beter op hun doelgroep kunnen richten. Projectleider Tessa de Rot: “Bij de HAP, bij 112 en de crisisdienst van Yulius komen jaarlijks enkele honderden ggz-hulpvragen binnen die daar niet goed op hun plek zijn. De HAP biedt geen psychiatrische zorg en zowel 112 als de crisisdienst zijn er voor ernstiger noodsituaties, waarin gevaar kan optreden.”
Voor cliënten die al zorg krijgen bij Yulius, bijvoorbeeld poliklinisch of via FACT-teams en buiten kantoortijden in een situatie komen die niet kan wachten tot de volgende werkdag, was er tot voor kort geen optimaal passende route. De Rot: “Na contact met een ggz-professional kunnen deze cliënten vaak op eigen kracht weer verder, of makkelijker de periode overbruggen totdat ze weer bij hun eigen zorgverlener terecht kunnen. Deze hulp bieden wij nu met Yulius Zorgcontact.”
Samenwerking Zorgcoördinatie Zuid-Holland Zuid
Met Yulius Zorgcontact voldoen we aan de afspraken uit het Integraal Zorgakkoord over verbetering van de bereikbaarheid van geestelijke gezondheidszorg voor cliënten. Tegelijk is Yulius Zorgcontact één van de verbeterinitiatieven binnen het programma Zorgcoördinatie Zuid-Holland Zuid, een samenwerkingsverband van tien zorgorganisaties dat de acute zorg toegankelijk én van hoge kwaliteit wil houden door cliënten en patiënten vaker in één keer de juiste zorg op de juiste plek te bieden. Zorgcoördinatie Zuid-Holland Zuid verwacht binnenkort financiering van zorgverzekeraars om diverse verbeterinitiatieven in gang te zetten.
In deze beginperiode is Yulius Zorgcontact alleen bereikbaar voor onze eigen cliënten. Zij horen via hun behandelaar hoe en in welke situaties zij er een beroep op kunnen doen. “Op basis van de ervaringen besluiten we of we de werkwijze definitief invoeren, aanpassen of mogelijk uitbreiden,” aldus De Rot.