Veel gestelde vragen over vergoedingen en facturen (voor zorg vanuit de Zorgverzekeringswet)
Veel gestelde vragen over vergoedingen en facturen (voor zorg vanuit de Zorgverzekeringswet)
De onderstaande veelgestelde vragen en antwoorden hebben betrekking op zorg die valt onder vergoeding vanuit de Zorgverzekeringswet (Zvw).
- Wordt mijn behandeling bij Yulius en Indigo vergoed via de basisverzekering?
Ja, de behandelingen bij Yulius en Indigo vallen onder de basisverzekering. Wel betaalt u eerst zelf het eigen risico. Pas daarna vergoedt de zorgverzekeraar de kosten. Uw zorgverzekeraar int het eigen risico, niet Yulius. - Wat zit er in het bedrag dat op mijn rekening staat?
Het bedrag bestaat uit de tijd waarin u met uw behandelaar sprak. - Waarom betaal ik voor een intake of eindgesprek, ook als er geen behandeling volgt?
Intake- en eindgesprekken horen bij specialistische zorg om te beoordelen of behandeling voor u (nog) nodig of mogelijk is. Ook als er geen vervolg komt, worden deze gesprekken vergoed via de basisverzekering. Als uw eigen risico nog niet op is, betaalt u daaraan mee. - Waarom is mijn rekening hoger dan ik verwachtte?
De kosten hangen af van het soort behandeling, de behandelaar en de hoeveelheid tijd dat u met de behandelaar sprak. Ook wat er precies gedaan is, telt mee: bijvoorbeeld behandelen, of bepalen wat er aan de hand is en wat er nodig is (diagnostiek).Tenslotte kunnen er bijzondere kosten zijn voor aanvullend onderzoek, reizen of een tolk. De prijzen van de door ons geleverde zorg worden bepaald door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). - Hoe weet ik of het bedrag klopt?
U kunt bij uw zorgverzekeraar een specificatie van de factuur opvragen. Daar ziet u bijvoorbeeld hoe lang het gesprek duurde en welke behandelaar u sprak. Yulius kan u geen kopie sturen. - Waarom moet ik eigen risico betalen?
Iedereen van 18 jaar en ouder betaalt jaarlijks een wettelijk eigen risico. Volgens de wet is dit 385 euro per jaar. Dit geldt voor alle specialistische zorg, dus ook voor ggz. U betaalt dit bedrag aan uw zorgverzekeraar. - Moet ik ook betalen voor een online behandeling?
Ja. Ook bij online gesprekken krijgt u professionele zorg. De behandelaar besteedt dezelfde tijd en aandacht, dus geldt hetzelfde tarief. - Waarom krijg ik meerdere rekeningen voor één behandeling?
Behandelingen duren vaak meerdere maanden. De zorg wordt dan per maand gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar. Daarom krijgt u ook per maand bericht vanuit uw zorgverzekeraar. - Kan ik overstappen naar een andere zorgverzekeraar voor een betere vergoeding?
Het staat u vrij om de zorgverzekeraar en zorgverzekering te kiezen die het beste bij u past. Welke zorgverzekeraar dat is, kunt u het beste zelf bepalen. Heeft u vragen over de keuze, dan kunt u hiervoor contact opnemen met de klantenservice van de zorgverzekeraar waarin u geïnteresseerd bent. Wij raden u aan om bij het maken van een keuze op onze website te controleren met welke zorgverzekeraars Yulius een contract heeft gesloten. Deze informatie vindt u hier. U kunt ieder kalenderjaar uw huidige zorgpolis aanpassen of overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Een andere zorgverzekering afsluiten kan online of telefonisch. Als u uiterlijk op 31 december een nieuwe zorgverzekering afsluit, dan zegt de nieuwe zorgverzekeraar automatisch uw oude zorgverzekering op. Als u zelf uiterlijk op 31 december uw zorgpolis opzegt, heeft u tot 1 februari de tijd om een nieuwe zorgpolis af te sluiten. - Heeft Yulius een contract met mijn zorgverzekeraar voor dit jaar?
Op onze website ziet u per zorgverzekeraar of er een contract is gesloten. Deze pagina wordt in december en januari wekelijks bijgewerkt. Op de pagina staat de datum vermeld waarop de laatste wijziging plaatsvond. - Wat gebeurt er als er in dit jaar geen contract meer is met mijn zorgverzekeraar?
Als uw behandeling in het vorige kalenderjaar is begonnen en in dit jaar doorloopt, wordt deze gewoon vergoed. Bij een nieuwe zorgvraag gelden de polisvoorwaarden van dit jaar. - Ik heb nog een andere vraag. Waar kan ik terecht?
Staat uw vraag er niet bij? Bel ons gerust op 088 – 405 06 00. We helpen u graag verder.