Wachttijden
volwassenen

Toelichting

Wachttijden

Toelichting op onderstaande tabellen

  • Aanmeldwachttijd = de tijd tussen het moment dat u wordt aangemeld (door bijvoorbeeld uw arts of wijkteam) en het eerste contact met Yulius.

Wachttijden maatschappelijke ondersteuning

De wachttijden in onderstaande tabellen zijn de wachttijden voor de zorg die wij bieden voor volwassenen. Wij bieden ook diensten aan op het gebied van maatschappelijke ondersteuning. De aanmelding voor wonen, individuele begeleiding thuis en dagbesteding loopt via de gemeente. Zij kunnen u dan ook meer vertellen over de wachttijden op dit gebied.

Wachttijden

basis-ggz/
indigo zhz

Basis-ggz/Indigo ZHZ
(geen wachttijd tot behandeling ivm korte trajecten)
Aanmeldwachttijd
(in weken)
Kort, middel en intensief
Regio Dordrecht 9
Regio Gorinchem 6
Chronisch
Regio Dordrecht 4
Regio Gorinchem 6

Wachttijden

vanaf 21 jaar

Specialistische ggz (we publiceren de gemiddelde wachttijd, afhankelijk van de vraag kan de wachttijd korter of langer zijn dan het gemiddelde) Aanmeldwachttijd
(in weken)
Alle zorgprogramma's Dordrecht 26
Alle zorgprogramma's Gorinchem 21
Zorgprogramma VIP-team (Vroege Interventie Psychose) 1
Zorgprogramma FACT 1 Dordrecht (psychotische stoornissen) 2
Zorgprogramma FACT 2 Volgerlanden, Hendrik-Ido-Ambacht (psychotische stoornissen) 2
Zorgprogramma FACT 3, Sliedrecht (psychotische stoornissen) 2
Zorgprogramma FACT 4, Gorinchem (psychotische stoornissen) 2
Zorgprogramma FACT 5, Dordrecht (psychotische stoornissen) 2
Versnelde behandellijn 2
Ouderen en neuropsychiatrie 2
Digitale poli 3

extra

uitleg

Tussen de zorgaanbieder en zorgverzekeraars zijn landelijk maximaal aanvaardbare wachttijden overeengekomen (de Treeknormen). Hierin wordt onderscheid gemaakt naar:

  • De aanmeldwachttijd: de aanmeldwachttijd is de tijd tussen het moment dat u wordt aangemeld (door bijvoorbeeld uw arts of wijkteam) en het eerste intakegesprek met Yulius.

Voor de zorg aan cliënten tot 18 jaar geldt binnen Yulius dat de wachttijden voor aanmelding soms langer zijn dan de Treeknormen. De behandelwachttijden zijn doorgaans een stuk korter waardoor u vrijwel altijd binnen 14 weken na het bellen voor een afspraak uw eerste behandeling heeft gehad.

Wachtlijstbemiddeling

Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met ons via 088 40 50 600 of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat binnen 10 weken vanaf de intake de behandeling is gestart. De wachttijd is niet afhankelijk van uw zorgverzekering.