Cognitieve
gedragstherapie

Vorige pagina

Wat is

het?

Cognitieve gedragstherapie

Cognitieve gedragstherapie gaat er van uit dat de manier waarop u denkt invloed heeft op wat u voelt en durft te doen. Door bepaalde ervaringen in uw leven kunt u negatieve of niet realistische gedachten ontwikkelen. Die kunnen u somber of angstig maken. Bij cognitieve gedragstherapie onderzoekt u de situaties waarin u problemen ervaart. U bekijkt welk gedrag en welke gedachten deze problemen in stand houden. Vervolgens bedenkt u samen met uw behandelaar helpende gedachten of andere manieren om te reageren. U leert daardoor uw gedachten, gevoelens en gedrag positief te beĆÆnvloeden .

Hoe gaat cognitieve gedragstherapie?

Tijdens de behandeling staan uw eigen gedachten, gevoel en gedrag centraal. U krijgt oefeningen, experimenteert met nieuwe gedrag en krijgt huiswerkafspraken. Tussen de gesprekken door werkt u dus zelf ook aan het oplossen van uw problemen. CGT is er zowel als individuele behandeling als in groepsvorm.

Voor wie?

Cognitieve gedragstherapie is geschikt bij verschillende psychische problemen, zoals angst, depressie, verslaving of eetstoornis. Als cognitieve gedragstherapie een geschikte behandeling voor u is, dan bespreekt uw behandelaar dit met u.

 

Yulius

locatie

Cognitieve gedragstherapie is een mogelijke behandelvorm die kan worden ingezet op de volgende locaties: